Playarena
Dodany: Komentarzy: 0

#19 Football Espresso: SFG w strefie finalizacji ataku (część 1)

Stałe fragmenty gry (SFG) są niezwykle ważnym elementem gry w Socca, ponieważ tworzą okazję do wypracowania sytuacji strzeleckiej. W poprzednim odcinku określiliśmy podział SFG ze względu na miejsce, strefę boiska, z której są one wykonywane. Dzisiaj chciałbym skupić się na organizacji stałych fragmentów gry w ataku w strefie finalizacji: rzutu rożnego (korner), autu z linii bocznej oraz rzutu wolnego.

Odległość od bramki przeciwnika w czasie wykonywania tych stałych fragmentów gry, stwarza nam olbrzymią okazję na skuteczną finalizację - strzał do bramki, a tym samym zdobycie gola. Ponadto, drużyna atakująca ma (nieograniczony przepisami) czas na przygotowanie się do wykonania SFG, a przeciwnicy muszą oddalić się od piłki na odległość 5 metrów. Pozwala to na realizację przemyślanego i opracowanego wcześniej konceptu. Tak więc SFG możemy uznać za jeden z najdogodniejszych momentów gry w ataku.

Przy organizacji SFG w ofensywie musimy wziąć pod uwagę następujące aspekty:

  1. miejsce (odległość od bramki), rodzaj SFG (korner, aut, rzut wolny - pośredni, bezpośredni),
  2. ustawienie początkowe atakujących - każdy z zawodników musi mieć określoną pozycję początkową, czyli miejsce, które zajmuje na boisku, aby móc później przejść do realizacji danego konceptu,
  3. ustawienie broniących - bramkarz lub obrońcy swoim ustawieniem mogą zasugerować rozwinięcie akcji, na przykład poprzez niewystarczające zabezpieczenie danej przestrzeni czy złe krycie. Często tego typu błędy w ustawieniu są wykorzystywane przez zastosowanie tzw ataku szybkiego (patrz odc. 18.),
  4. przestrzeń skąd istnieje szansa na oddanie strzału do bramki.

Wymaga to, przede wszystkim od wykonującego SFG, dobrej analizy sytuacji poprzedzonej obserwacją. Dzięki temu, zawodnik będzie w stanie podjąć słuszną decyzję. W tej fazie organizacji często możemy zauważyć różne formy komunikacji (werbalnej lub niewerbalnej) w celu ustalenia, przekazania partnerom jaka „zagrywka” czy inaczej „schemat” rozegrania ma zostać zastosowany.

Rozmieszczenie graczy na boisku, zarówno atakujących jak i broniących możemy uznać za pierwszą fazę SFG. Kolejną jest ruch zawodnika lub zawodników, którzy poprzez swoją mobilność odkryją przestrzeń i wykreują linię do podania dla wykonującego dany SFG. Gra bez piłki zawodników szukających nowej pozycji, aby otrzymać podanie od wykonującego jest kluczowe w tej fazie rozwinięcia SFG. Zespół atakujący ma na celu stworzenie warunków do znalezienia się w dogodnej sytuacji do oddania strzału do bramki. W związku z tym atakujący mogą stosować różnego typu ruchy charakterystyczne dla SFG:

  1. nabieg „na piłkę” - w kierunku wykonującego SFG,

  1. ruch „ścięcia” - nagła zmiana pozycji, ruch absorbujący obrońcę, aby dzięki temu odsłonić przestrzeń dla partnera, który ma szansę na oddanie strzału do bramki,

  1. ruch „do piłki” na wolną przestrzeń - dynamiczna zmiana kierunku ruchu w celu uwolnienia się od krycia i otrzymania podania od wykonującego, może być dodatkowo poprzedzony ruchem „od piłki”,

  1. ruch „na rywala” i wykonanie „podsłony” blokującej na przeciwniku, który kryje mojego partnera z ataku, aby umożliwić mu wyjście na dogodną pozycję strzelecką,

  1. ruch na tzw. „dalszy słupek” - w celu zamknięcia akcji po strzale lub po bezpośrednim podaniu piłki przez wykonującego SFG,

  1. ruch „od piłki” - przemieszczenie się w wolną przestrzeń za oś środkową boiska w celu otrzymania podania górnego i finalizację z woleja, ruch często stosowany przy rzutach rożnych.

Tego typu mobilność graczy w ataku pozwoli na wykreowanie pozycji do oddania strzału do bramki, który jest finalną fazą SFG. Aby lepiej zobrazować aspekt organizacyjny SFG przedstawię, na przykładzie rzutu rożnego, podział na umowne strefy, które pomogą w optymalnym zajęciu pozycji przez zawodników oraz na określenie w jakie przestrzenie mogą wykonać ruch.

  1. strefa „0” (zielona) – przestrzeń w polu karnym pomiędzy linią boczną pola karnego a osią środkową, bardzo niebezpieczna dla drużyny broniącej- również przez ryzyko popełnienia faulu. Finalizacja po podaniu bezpośrednio do tej strefy może być zaskakująca dla bramkarza z racji bliskiej odległości od bramki,

  1. strefa „1” (niebieska) – przestrzeń przed linią boczną pola karnego, z którego również istnieje możliwość, po podaniu z narożnika, strzału do bramki lub „wstrzelenia” piłki na dalszy słupek,

  1. strefa „2” (czerwona) – przestrzeń przed polem karnym (w bocznym i środkowym sektorze boiska) skąd często dochodzi do strzałów bez przyjęcia lub po przyjęciu piłki, po podaniu wstecznym z narożnika właśnie na przedpole,

  1. strefa „3” (żółta) – przestrzeń za osią środkową boiska na przedpolu, która z racji dalszej odległości od bramki oraz wykonującego korner, jest często pozostawiona bez „opieki” obrońców, których pozycje początkowe zajmowane są głównie w strefie „0”. Z tej strefy atakujący najczęściej finalizują z woleja- po podaniu górnym od wykonującego rzut rożny,

  1. strefa „4” (czarna) – przestrzeń, w której pojawia się zawodnik, aby zamykać wstrzelenie piłki lub podanie na dalszy słupek.

Przestrzeń nieoznaczona to tzw. „strona słaba”, czyli przeciwległy do miejsca wykonania SFG - boczny sektor boiska. Stamtąd, podobnie jak ma to miejsce w strefie „3”, najgroźniejsze dla broniących wydają się strzały z woleja po podaniu górnym.

Czym jest Football Espresso i o co chodzi w tym projekcie, możecie przeczytać TUTAJ. Dwudziesty odcinek Football Espresso już w najbliższą środę, 12 sierpnia, o godzinie 9:00.

Poprzednie odcinki:

#1 Football Espresso: Pole gry Socca

#2 Football Espresso: Strefa ZERO

#3 Football Espresso: Postawa obronna i indywidualne działanie zawodnika w sytuacji 1vs1

#4 Football Espresso: Krycie - zasada trójkąta obronnego

#5 Football Espresso: Strona mocna i strona słaba

#6 Football Espresso: Rozgrzewka

#7 Football Espresso: Główne zasady gry w ataku – wykorzystanie przestrzeni boiska

#8 Football Espresso: Pozycje na boisku zawodników atakujących w Socca

#9 Football Espresso: Systemy gry ofensywnej w Socca

#10 Football Espresso: Regeneracja

#11 Football Espresso: Gra z lotnym bramkarzem

#12 Football Espresso: Kontratak

#13 Football Espresso: Atak w przewadze liczebnej

#14 Football Espresso: Pojedynek 1vs1 w ataku

#15 Football Espresso: Wysoki pressing

#16 Football Espresso: Pivot w Socca

#17 Football Espresso: Psychologia

#18 Football Espresso: Stałe fragmenty gry w Socca

powrót do listy

Komentarze

Brak komentarzy
Jeżeli chcesz dodać komentarz, musisz być zalogowany. Zaloguj
Advertisement