Ligowe
Dodany: Komentarzy: 0

Przepisy Gry (3) - Playarena Grudziądz

Część drugą znajdziecie pod TYM LINKIEM

 

ARTYKUŁ 15 – WZNOWIENIE GRY Z AUTU ( w rozgrywkach Playarena Grudziądz wrzut dokonywany jest nogą)

WZNOWIENIE GRY Z AUTU przyznaje się drużynie przeciwnej do zawodnika, który po raz ostatni dotknął piłki, zanim przekroczyła całym obwodem linię boczną, zarówno po podłożu, jak i w powietrzu. 

Bezpośrednio z wrzutu bramka nie może być zdobyta.

• Jeżeli piłka wpadnie do bramki przeciwnika – przyznaje się rzut od bramki,

• Jeżeli piłka wpadnie do bramki wykonawcy wrzutu – przyznaje się rzut rożny. 

 

1.   Procedura

W momencie wykonania wrzutu piłki (zagrania nogą):

• wznawiający znajduje się poza polem gry

• piłka jest nieruchoma i znajduje poza polem gry lub na linii pola gry,

• wznawiający zagrywa piłkę nogą, z miejsca, w którym piłka opuściła pole gry.  

 

Wszyscy zawodnicy drużyny przeciwnej muszą znajdować się w odległości nie mniejszej niż 5 metrów od miejsca, z którego wykonywany jest wrzut.  

 

Piłka jest w grze, gdy zostanie zagrana nogą przez wykonawcę wznowienia z autu. Jeżeli wznowienia z autu jest wykonane nieprawidłowo, zostanie wykonane ponownie z tego samego miejsca przez drużynę przeciwną. 

 

Jeżeli wykonawca wznowienia gry z autu wykona go w taki sposób, że celowo kopnie piłkę w przeciwnika, aby uzyskać prawo do ponownego jej zagrania, sędzia grę będzie kontynuował – o ile to zagranie nie było wykonane w sposób nieostrożny, nierozważny lub z użyciem nadmiernej siły. 

 

Po wykonaniu wznowienia gry z autu zawodnik wykonujący wznowienie, nie może dotknąć piłki po raz drugi, zanim nie dotknęła ona innego zawodnika. 

 

2.   Przewinienia i sankcje  

Jeżeli po zagraniu - wprowadzeniu piłki do gry zagrywający dotknie piłki powtórnie,

zanim dotknęła ona innego zawodnika, to zarządza się rzut wolny pośredni.

 

Jeżeli wznawiający grę z autu rozmyślnie dotknie piłkę ręką:

• zarządza się rzut wolny bezpośredni, 

• zarządza się rzut karny, jeżeli wrzucający popełnił przewinienie we własnym polu karnym (chyba że piłka została dotknięta przez bramkarza drużyny broniącej – wtedy sędzia zarządzi rzut wolny pośredni). 

 

Przeciwnik, który nieprzepisowo przeszkadza lub rozprasza wykonawcę wznowienia gry z autu (włącznie ze skracaniem odległości na mniej niż 5 metrów od miejsca wykonania wznowienia) zostaje napomniany za niesportowe zachowanie i, jeżeli wznowienie zostało wykonane, sędzia zarządzi rzut wolny pośredni.

  

Za każde inne przewinienie wznowienie zostanie wykonane przez zawodnika drużyny przeciwnej. 

 

POSTANOWIENIA DO PRZEPISÓW GRY ARTYKUŁ 15 – Wznowienie gry z autu

Wprowadzenie piłki do gry

1. Wznowienie wykonane z innego miejsca niż to, w którym piłka przeszła linię boczną, musi być uznane jako wykonywany niewłaściwie.

Sędzia przyzna wznowienie  drużynie przeciwnej.

 

2. Wznowienie z autu jest wykonane prawidłowo, jeżeli wykonawca ustawi piłkę poza polem gry lub na linii bocznej.

 

4. Wykonanie wznowienia z autu z rozbiegu jest dozwolone, jeżeli wykona go z miejsca, gdzie piłka uprzednio opuściła pole gry.

 

8. Jeżeli po prawidłowo wykonanym wznowieniu z autu piłka odbije się od sędziego znajdującego się na polu gry i wyjdzie poza linię boczną, ponowny wznowienie gry z autu wykona drużyna przeciwna.

 

9. Jeżeli po nieprawidłowo wykonanym wznowieniu gry z autu piłka bezpośrednio trafiła do zawodnika drużyny przeciwnej, sędzia nie może zezwolić na kontynuowanie gry i stosować korzyści. Wznowienie z autu w takim przypadku powinno być wykonane przez drużynę przeciwną.

 

10. Zawodnik, który rozmyślnie opóźnia wykonanie wznowienia gry z autu, winien zostać napomniany. Wznowienie z autu wykonuje ta sama  drużyna.   

 

ARTYKUŁ 16 – RZUT OD BRAMKI

Rzut od bramki przyznaje się, gdy piłka całym obwodem, ostatnio dotknięta przez zawodnika drużyny atakującej, przekroczyła linię bramkową zarówno po podłożu, jak i w powietrzu. 

 

Rzut od bramki wykonuje zawodnik z pola lub bramkarz, lecz tylko bramkarz może zagrać piłkę ręką lub nogą.

 

Bramka może być zdobyta bezpośrednio z rzutu od bramki jedynie na drużynie przeciwnej i tylko w przypadku rzutu wykonanego nogą.

 

Jeżeli piłka wpadnie bezpośrednio do bramki wykonawcy rzutu, zarządza się rzut rożny dla drużyny przeciwnej, zakładając że piłka opuściła pole karne.  

 

1.   Procedura

• Piłka może być ustawiona nieruchomo i zagrana z jakiegokolwiek miejsca pola bramkowego przez zawodnika drużyny broniącej, lub kopnięta bądź wyrzucona ręka przez bramkarza.

• Piłka jest w grze, gdy opuszcza pole karne.

• Przeciwnicy muszą pozostać poza polem karnym aż do momentu wprowadzenia piłki do gry. 

 

2.   Przewinienia i sankcje

Jeżeli piłka nie opuściła pola karnego lub jeżeli została ponownie dotknięta przez jakiegokolwiek zawodnika, zanim opuściła pole karne, rzut od bramki powtarza się. 

 

UWAGA

Jeżeli wprowadzona do gry piłka ( piłka musi wyjść poza pole karne) zostanie dotknięta przez wykonawcę po raz drugi zanim dotknęła ona innego zawodnika, zarządza się rzut wolny pośredni.

 

Jeżeli przeciwnik znajdujący się w polu karnym, lub w nie wchodzący, w czasie gdy wykonywany jest rzut od bramki, dotyka piłkę lub o nią walczy przed tym, zanim dotknęła ona innego zawodnika,

rzut od bramki należy powtórzyć.  

 

UWAGA

Jeżeli zawodnik wbiegnie w pole karne, zanim opuści je piłka po wykonanym rzucie od bramki,

 i tam zostanie nieprawidłowo zaatakowany przez przeciwnika lub sam dokona przewinienia, rzut od bramki musi być powtórzony, a zawodnik przewiniający może zostać zarówno napomniany jak i wykluczony z gry, w zależności od ciężaru przewinienia. 

 

Za każde inne przewinienie rzut powtarza się. 

 

POSTANOWIENIA DO PRZEPISÓW GRY  ARTYKUŁ 16 – Rzut od bramki 

Wprowadzenie piłki do gry

1. Jeżeli z rzutu od bramki piłka nie przekroczy pola karnego i wpadnie bezpośrednio do bramki wykonawcy rzutu lub też w obrębie pola karnego przekroczy linię bramkową na zewnątrz słupków bramkowych, rzut musi być powtórzony, ponieważ piłka nie została wprowadzona do gry.

 

2. Jeżeli z rzutu od bramki piłka przekroczy bezpośrednio własną linię bramkową poza polem karnym, grę należy wznowić rzutem rożnym.  

 

Zachowania zawodników drużyny nie wykonującej rzutu od bramki

3. Po zarządzeniu rzutu od bramki, zawodnicy drużyny przeciwnej powinni niezwłocznie opuścić pole karne, aby rzut mógł być wykonany bez straty czasu.

Celowe ociąganie się  z opuszczeniem pola karnego należy traktować jako niesportowe zachowanie. 

 

Sygnalizacja sędziego 

4. Rzut od bramki sędzia zarządza wskazując wyprostowanym ramieniem pole bramkowe, z którego ma być wykonany rzut.  

 

ARTYKUŁ 17 – RZUT ROŻNY

Rzut rożny przyznaje się, gdy piłka całym obwodem,  ostatnio dotknięta przez zawodnika drużyny broniącej, przeszła linię bramkową zarówno po podłożu, jak i w powietrzu, i nie została zdobyta bramka. 

 

Bramka może być zdobyta bezpośrednio z rzutu rożnego jedynie na drużynie przeciwnej.

 

 Jeżeli piłka wpadnie bezpośrednio do bramki wykonawcy rzutu, zarządza się rzut rożny dla drużyny przeciwnej. 

 

1.   Procedura

• Piłka musi być umieszczona w polu rożnym.

• Piłka musi być ustawiona nieruchomo i musi być kopnięta przez zawodnika drużyny atakującej.

• Piłka została wprowadzona do gry, gdy została kopnięta i wyraźnie poruszyła się; piłka nie musi opuścić pola rożnego.

• Zawodnicy drużyny przeciwnej muszą pozostawać w odległości co najmniej 5 metrów od łuku pola rożnego, aż do momentu wprowadzenia piłki do gry.  

 

2.   Przewinienia i sankcje

Jeżeli po wprowadzeniu piłki do gry wykonawca dotyka piłkę po raz drugi, zanim dotknęła ona innego zawodnika, zarządza się rzut wolny pośredni.

 

Jeżeli wykonawca rzutu rożnego wykona rzut prawidłowo w taki sposób, że celowo kopnie piłkę w przeciwnika, lub celowo rzuci w przeciwnika (bramkarz) aby uzyskać prawo do ponownego jej zagrania, sędzia grę będzie kontynuował

– o ile zagranie to nie było wykonane nieostrożnie, nierozważnie lub z użyciem nadmiernej siły. 

 

Za każde inne przewinienie rzut powtarza się. 

 

POSTANOWIENIA DO PRZEPISÓW GRY  ARTYKUŁ 17 – Rzut rożny 

1. Sędzia sprawdza prawidłowe ustawienie piłki  w polu rożnym do wykonania rzutu rożnego.

 

2. Jeżeli piłka w sposób jednoznaczny opuściła pole gry na rzut rożny, sędzia wskazuje wyprostowanym ramieniem na pole rożne, z którego ma być wykonany rzut.

W przypadku braku jednoznaczności, sędzia oprócz wymienionych wyżej wskazań ręką, daje również sygnał gwizdkiem.    

 

Praktyczne Wskazówki dla Sędziów 

Poniższe wskazówki zawierają praktyczne rady dla sędziów, które stanowią uzupełnienie informacji zawartych w Przepisach Gry.  

W Artykule 5 Przepisów Gry można znaleźć odniesienie do określenia „duch gry”.

Od sędziów oczekuje się kierowania się zdrowym rozsądkiem i „duchem gry” przy stosowaniu Przepisów. 

W szczególności dotyczy to podejmowania decyzji, czy zawody powinny się odbyć lub czy powinny być kontynuowane. 

 

Ustawianie. Poruszanie. 

1. Ogólne wskazówki dotyczące ustawiania i poruszania 

Najlepsze ustawienie, to takie z którego sędzia może podjąć prawidłową decyzję.

Wszystkie rekomendacje dotyczące ustawiania muszą być dostosowane do szczegółowych danych na temat drużyn, zawodników i wydarzeń boiskowych. 

 

Sędzia winien również zwracać uwagę na:  

- konfrontacyjne zachowanie zawodników, mające miejsce z dala od rozgrywanej akcji, 

- możliwość popełnienia przewinienia w strefie, w kierunku której rozwija się akcja, 

- przewinienia popełniane po zagraniu piłki. 

 

Mowa ciała. Komunikacja. Gwizdek

Sędziowie. Mowa ciała

Mowa ciała jest narzędziem używanym przez sędziów w celu:

- pomocy w kontroli zawodów,  - podkreślenia ich autorytetu i opanowania. 

Mowa ciała nie służy do wyjaśniania podjętej decyzji. 

 

Gwizdek

Sygnał gwizdkiem jest konieczny:

• przy rozpoczęciu zawodów (pierwsza, druga połowa oraz dogrywka), przy rozpoczęciu gry po zdobyciu bramki,

 

• dla przerwania gry z powodu: 

- rzutu wolnego lub rzutu karnego,

- wstrzymania gry lub zakończenia zawodów przed upływem ustalonego czasu gry,

- zakończenia każdej połowy. 

 

• przy wznowieniu gry:

- z rzutów wolnych, kiedy przepisowa odległość przeciwnika od piłki jest wymagana,

- z rzutów karnych. 

 

• przy wznowieniu gry po jej przerwaniu:

- na udzielenie napomnienia lub wykluczenia z gry,

- w przypadku kontuzji, - w przypadku wymiany zawodników. 

 

Sygnał gwizdkiem NIE jest konieczny:

• w przypadku przerwania gry z powodu ewidentnego:  – rzutu od bramki, rzutu rożnego, wrzutu lub bramki,

• przy wznowieniu gry z: – większości rzutów wolnych, rzutu od bramki, rzutu rożnego, wrzutu lub rzutu sędziowskiego. 

 

Zbyt częste i niepotrzebne używanie gwizdka osłabia jego wpływ i znaczenie, w których jego użycie jest konieczne.

 

Jeżeli sędzia zarządzi, że zawodnicy grę mają wznowić na sygnał gwizdkiem, np. podczas odmierzania minimalnej odległości 5 metrów, sędzia musi jasno o tym fakcie poinformować zawodników drużyny atakującej. 

 

Jeżeli sędzia przypadkowo użyje gwizdka i gra z tego tytułu zostanie przerwana, to w takiej sytuacji, grę należy wznowić rzutem sędziowskim. 

 

Korzyść

Sędzia może zezwolić na kontynuowanie gry, stosując korzyść, kiedy ma miejsce przewinienie,

jednak oceniając, czy kontynuować grę czy ją przerwać, powinien wziąć pod uwagę następujące okoliczności:

• powagę przewinienia.

Jeżeli przewinienie kwalifikuje się do zastosowania kary wykluczenia, sędzia musi grę przerwać i usunąć winnego z boiska, o ile przerwanie gry nie pozbawi drużyny przeciwnej bezpośredniej szansy zdobycia bramki,

• miejsce popełnienia przewinienia. Im bliżej bramki przeciwnika, tym bardziej skuteczna może być korzyść,

• szansę na natychmiastowe rozwinięcie korzystnego ataku,

• atmosferę meczu.  

 

Doliczanie utraconego czasu gry

 Wiele przerw w grze to przerwy całkowicie naturalne (np. wrzuty, rzuty od bramki itp.). Czas dolicza się wyłącznie jeżeli przerwy są nadmierne. 

 

Zatrzymywanie przeciwnika

 Sędziowie powinni postępować stanowczo i interweniować już przy pierwszych przypadkach zatrzymywania przeciwnika, zwłaszcza gdy ma to miejsce w polu karnym podczas wykonywania rzutu wolnego lub rzutu rożnego.

Postępowanie w powyższych sytuacjach: 

• zanim piłka jest w grze sędzia ostrzega każdego zawodnika trzymającego przeciwnika,

• udziela napomnienia zawodnikowi, który w dalszym ciągu zatrzymuje przeciwnika, zanim piłka jest w grze,

• dyktuje rzut wolny bezpośredni, względnie rzut karny, oraz napomina zawodnika, jeżeli zatrzymywanie miało miejsce, gdy piłka była już w grze. 

 

Słowniczek pojęć stosowanych w Przepisach Gry i Postanowieniach.

 

Zamiana – zastąpienie bramkarza przez zawodnika z pola.

 

Zmiana – zastąpienie wadliwego elementu wyposażenia technicznego lub ubioru (np. piłka niezdatna do gry, zakrwawiona koszulka) przez inny, spełniający wymogi Przepisów Gry.

 

KOPNIĘCIE

- Piłka zostaje kopnięta jeżeli dojdzie do kontaktu piłki ze stopą i/lub stawem skokowym zawodnika

Wyjaśnienie:

Definicja ta precyzuje, których części ciała używa się do „kopnięcia” piłki (w szczególności w kontekście zagrania piłki do bramkarza itp.) Piszczel, kolano i inne części ciała raczej „zagrywają” piłkę niż ją „kopią”.

 

Opracował całość (3 części):

Paweł Pastewski

 

Obrobił całość (3 części):

Paweł Klajn

 

powrót do listy

Komentarze

Brak komentarzy
Jeżeli chcesz dodać komentarz, musisz być zalogowany. Zaloguj
Advertisement